ଚରିତ୍ର ନିର୍ମାଣ ଓ ଏହାର ଉପଦେୟତା | Disussion about character |
Character is important for individual and true reflection of oneself. Character defines one's true self, beyond look and achievements. Its characteristic andqualities like integrity, honesty, and kindness and shaping our activities.
SATYARTHA PRAKASH
ଚରିତ୍ର ନିର୍ମାଣ ଓ ଏହାର ଉପଦେୟତା | Disussion about character |
ଏହି blog ରେ ଆମେ ଚରିତ୍ର ଓ ଏହାର ଉପଦେୟତା ବିଷୟରେ କିଛି ପ୍ରଶ୍ନ ଉତ୍ତର ମାଧ୍ୟମରେ ଜାଣିବା ।
ପ୍ରଶ୍ନ ୧- କୁହାଯାଏ ଯେ ଯଦି ଧନ ନଷ୍ଟ ହୁଏ କିଛି ନଷ୍ଟ ହୁଏ ନାହିଁ, ଯଦି ସ୍ୱାସ୍ଥ୍ୟ ନଷ୍ଟ ହୁଏ କିଛି ନଷ୍ଟ ହୁଏ, କିନ୍ତୁ ଯଦି ଚରିତ୍ର ନଷ୍ଟ ହୁଏ, ତେବେ ସବୁକିଛି ନଷ୍ଟ ହୋଇଯାଏ | ସର୍ବଶେଷରେ, ଚରିତ୍ରର ସର୍ବୋତ୍ତମ ସ୍ଥାନ କାହିଁକି ଦିଆଯାଏ ଓ ରହିବା ଉଚିତ୍?
ଉତ୍ତର - କାରଣ ଜ୍ଞାନର ଅଳଙ୍କାର ଶାନ୍ତି, ଧନର ଅଳଙ୍କାର ଯୋଗ୍ୟଙ୍କୁ ଦାନ, ଧର୍ମର ଅଳଙ୍କାର ହେଉଛି ଆନ୍ତରିକତା, ଶକ୍ତି ଅଳଙ୍କାର କ୍ଷମା, ଧର୍ଯ୍ୟର ଅଳଙ୍କାର ବକ୍ତବ୍ୟ ଉପରେ ପ୍ରତିବନ୍ଧକ, ଶାସ୍ତ୍ର ଜ୍ଞାନର ଅଳଙ୍କାର ନମ୍ରତା | କିନ୍ତୁ ଏହି 'ଚରିତ୍ର' ହେଉଛି ପ୍ରତ୍ୟେକ କ୍ଷେତ୍ରରେ 'ଚରମ ସର୍ବଶ୍ରେଷ୍ଟ ଅଳଙ୍କାର' |
ପ୍ରଶ୍ନ ୨ - 'ଚରିତ୍ର ' କାହାକୁ କୁହାଯାଏ?
ଉତ୍ତର - ସୃଷ୍ଟି ଆରମ୍ଭରୁ ଆଜି ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ମହାପୁରୁଷମାନଙ୍କର ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ଉତ୍ତମ ଆଚରଣ ଏବଂ ବ୍ୟବହାର କୁ 'ଚରିତ୍ର' କୁହାଯାଏ | ଯାହାକୁ ଚରିତ୍ର, ନମ୍ରତା, ଆଚରଣ, ଉତ୍ତମ ବ୍ୟବହାର ଏବଂ ସତ୍ୟ ଆଚରଣ କୁ ମଧ୍ୟ କୁହାଯାଏ |
ପ୍ରଶ୍ନ ୩ - ଭଲ ପୁରୁଷମାନଙ୍କର ଚରିତ୍ରର ଗୁଣ କ’ଣ ସବୁ ଥିଲା ?
ଉତ୍ତର - ସତ୍ୟ, ନ୍ୟାୟ, ଦୟା, ଦାନ, ଜ୍ଞାନ, ଧର୍ଯ୍ୟ, ଖୋଲା ମନୋଭାବ ଇତ୍ୟାଦି ଶୁଭ ଗୁଣ ଗ୍ରହଣ କରିବା ଏବଂ ଖରାପ ଗୁଣ ଇତ୍ୟାଦି ତ୍ୟାଗ କରିବା ଟଙ୍କା ଗୁଣ ଓ ଚରିତ୍ର ଥିଲା |
ପ୍ରଶ୍ନ ୪ -ବେଦ ବ୍ୟତୀତ ଅନ୍ୟ ଧର୍ମ ଗ୍ରନ୍ଥ ପୁସ୍ତକଗୁଡ଼ିକରେ ଚରିତ୍ର ଏବଂ ନୈତିକତା ଶିକ୍ଷା ମିଳେନାହି କି ?
ଉତ୍ତର - ହିଁ ଅନ୍ୟ ପୁସ୍ତକରୁ ବି ଲିଖିତ ଓ ବର୍ଣିତ ହୋଇଛି , କିନ୍ତୁ ବିଶ୍ୱର ସମସ୍ତ ଜ୍ଞାନ ଏବଂ ବିଜ୍ଞାନର ଉତ୍ପତ୍ତି ବେଦଙ୍କ ଅସ୍ତିତ୍ୱ ହେତୁ 'ବେଦ ' ରେ ଅଧିକ ଉପକାରଣୀୟ ଓ ବିଶ୍ୱାସନୀୟ |
ପ୍ରଶ୍ନ ୫ - ଛାତ୍ରମାନେ କିପରି ଉତ୍ତମ ଚରିତ୍ରବାନ ହେବେ ?
ଉତ୍ତର - ପ୍ରଥମତଃ ଧାର୍ମିକ, ଶିକ୍ଷିତ ପିତାମାତା ଏବଂ ଆଚାର୍ଯ୍ୟ [ଶିକ୍ଷକ] ଙ୍କ ସଂସ୍ପର୍ଶ ଓ ସମ୍ପର୍କ ରେ ହି ଛାତ୍ର ଚରିତ୍ରବାନ ହୁଏ । ଏହି ତିନିଜଣଙ୍କ ଶିକ୍ଷା ରୁ ଜଣେ ବ୍ୟକ୍ତିଙ୍କୁ ଭଲ ଚରିତ୍ରରେ ପରିଣତ କରେ |
ପ୍ରଶ୍ନ ୬ - ପିତାମାତାମାନେ ଆମକୁ ଚରିତ୍ର ନିର୍ମାଣ ଶିକ୍ଷା ଶିଖାନ୍ତି ନାହିଁ କାହିଁକି?
ଉତ୍ତର - ପିତାମାତା ଆମକୁ ଚରିତ୍ର ନିର୍ମାଣ ବିଷୟରେ ବହୁତ କିଛି ଶିଖାନ୍ତି କିନ୍ତୁ ଆମେ ଏହାକୁ ଅଣଦେଖା କରିଥାଉ | ଅନେକ ଥର ସେମାନଙ୍କୁ ବୁଝାଇବା ପରେ ମଧ୍ୟ ଆମେ କାର୍ଯ ରେ ପରିବର୍ତନ ବା ଉନ୍ନତି ନକରିବା ଯୋଗୁ ସେମାନେ ପ୍ରାୟତଃ ନିରାଶ ହେଇଯାନ୍ତି |
ପ୍ରଶ୍ନ ୭ - ଯଦି ପିତାମାତା ଧାର୍ମିକ ବିଦ୍ୱାନ ନୁହଁନ୍ତି ତେବେ ସେମାନଙ୍କ ସେବା କରିବା ଉଚିତ୍ ନୁହେଁ କି?
ଉତ୍ତର - ଆମର ପିତାମାତା ଛୋଟ ରୁ ଏବେ ଯାଏ ଆମକୁ ଯେପରି ଥିଲୁ ସେମାନେ ଆମ୍ଭମାନଙ୍କୁ ଗ୍ରହଣ କରିଥିଲେ, ଆମେ ସେପରି ସେମାନେ ଯେମତି ଥିଲେ ମଧ୍ୟ ଗ୍ରହଣ କରିବୁ | କାରଣ ଯେଉଁ ପୁଅ ଏହା କରେ ନାହିଁ ସେ 'କୃତଘ୍ନ ' ଏବଂ ଜଣେ 'ବଡ ପାପୀ' ଅଟେ |
ପ୍ରଶ୍ନ ୮ -ଶିକ୍ଷିତ ପିତାମାତାମାନେ କି ପ୍ରକାର ଶିକ୍ଷା ଏବଂ ଉପଦେଶ ଦେବା ଉଚିତ୍?
ଉତ୍ତର - ଉପରୋକ୍ତ 'ଶିଶୁ ଶିକ୍ଷା'ର 23 ପ୍ରଶ୍ନର ଉତ୍ତରରେ ଦିଆଯାଇଥିବା ସମାନ ଶିକ୍ଷା ଏବଂ ପରାମର୍ଶକୁ କରିବା ଦରକାର |
ପ୍ରଶ୍ନ ୯ - ଶିକ୍ଷାର୍ଥୀମାନେ ଛାତ୍ରମାନଙ୍କ ଚରିତ୍ର ଗଠନ ପାଇଁ କେଉଁ ପ୍ରକାର ଶିକ୍ଷା ଦିଅନ୍ତି?
ଉତ୍ତର - ଶିକ୍ଷକମାନେ ସେମାନଙ୍କ ଛାତ୍ରମାନଙ୍କୁ ପରାମର୍ଶ ଦେବାବେଳେ କୁହନ୍ତି- ଏହା ଗୁରୁକୁଳ ରେ କୁହାଯାଉ ଥିଲା
ଆଜିଠାରୁ ତୁମେ ଆମର ବ୍ରହ୍ମଚାରୀ ଶିଷ୍ୟ ଏବଂ ବ୍ରହ୍ମଚାରିଣୀ ଶିଷ୍ୟା , ତୁମେ ପ୍ରତିଦିନ ଭଗବାନଙ୍କୁ ଉପାସନା କରିବା , ତୁମର ପିତାମାତା ଏବଂ ଶିକ୍ଷକମାନଙ୍କ ନିକଟରେ ଅଧୀନରେ କାର୍ଯ କରିବା ଉଚିତ , ତୁମର ଜ୍ଞାନ ଏବଂ ଶାରୀରିକ ଶକ୍ତି ବୃଦ୍ଧି କରିବା, ରାତିରେ ଶୋଇବା ଏବଂ ସକାଳୁ ଉଠିବା ଉଚିତ୍ | ଅଣ୍ଡା, ମାଂସ ଏବଂ ବିଷାକ୍ତ ପଦାର୍ଥର ବ୍ୟବହାରକୁ ବିଷ ଭାବରେ ବିବେଚନା କର, ତୁମର ଜ୍ଞାନ, ବୁଦ୍ଧି, ଧନ ଏବଂ ଶକ୍ତି ଉପରେ ଗର୍ବ ନ କରିବା ସହିତ କାହାକୁ ଅପମାନ କରିବ ନାହିଁ । ଅଶ୍ଳୀଳତା , ପୋଷାକ, ଚିତ୍ର, ବନ୍ଧୁ ଇତ୍ୟାଦି ଛାଡି ତୁମର ବ୍ରହ୍ମଚାର୍ୟ କୁ ସୁରକ୍ଷିତ ରକ୍ଷା କର |
ପ୍ରଶ୍ନ ୧୦ - କେଉଁ ଛାତ୍ର ସଂପୂର୍ଣ୍ଣ ସୁଖ ପ୍ରାପ୍ତ କରିପାରିବେ ?
ଉତ୍ତର - ଯେଉଁ ଛାତ୍ର ଧାର୍ମିକ ପଣ୍ଡିତ, ପିତାମାତା ଏବଂ ଶିକ୍ଷକଙ୍କ ଶିକ୍ଷା ଅନୁଯାୟୀ ନିଜର ଗୁଣ, କାର୍ଯ୍ୟ ଏବଂ ପ୍ରକୃତିର ବିକାଶ କରନ୍ତି, କେବଳ ସେ, ଶିକ୍ଷା ଅଧ୍ୟୟନ କରିବା ପରେ, ଜଣେ ଚରିତ୍ରବାନ ବ୍ୟକ୍ତି ହୋଇ ସଂପୂର୍ଣ୍ଣ ସୁଖ ପ୍ରାପ୍ତ କରନ୍ତି |
ପ୍ରଶ୍ନ ୧୧ - ଚରିତ୍ର ନିର୍ମାଣରେ ବାଧା କ’ଣ?
ଉତ୍ତର - ଅଳସୁଆ ହେବା , ଅହଂକାର, ନିନ୍ଦା, ଅସନ୍ତୋଷ, ଈର୍ଷା , ଲୋଭ ଏବଂ ଉପରୋକ୍ତ ନିଶା ଇତ୍ୟାଦି ଭଳି ମନ୍ଦତା ହେଉଛି ବାଧା।
ପ୍ରଶ୍ନ ୧୨ - ଚାରିତ୍ରହୀନତା କ’ଣ?
ଉତ୍ତର - ପବିତ୍ର ଆତ୍ମା ଏବଂ ମହାନ ବ୍ୟକ୍ତିଙ୍କ ଚରିତ୍ର ବିରୁଦ୍ଧ ଆଚରଣ ହି ଚରିତ୍ର ହିନ ଆଚରଣ ବା 'ଚରିତ୍ରହୀନତା ' କୁହାଯାଏ |
ପ୍ରଶ୍ନ ୧୩ - ବଳାତ୍କାରୀ ଏବଂ ବ୍ୟଭିଚାରୀମାନଙ୍କୁ ଚରିତ୍ରହୀନ କୁହାଯାଏ କି ନାହି ?
ଉତ୍ତର - ହଁ ସେମାଙ୍କୁ କୁହାଯାଏ, କିନ୍ତୁ ଯେଉ ଛାତ୍ର ଓ ଛାତ୍ରୀ ଅନ୍ୟ ପୁରୁଷ ୟ ସ୍ତ୍ରୀ ସହକଥା ବାର୍ତା , ଫ୍ଲର୍ଟିଂ (flirting), ମଜା, ଏକାକୀତା ଏବଂ ଭ୍ରଷ୍ଟ ମନ ଥିବା ଅନ୍ୟ ପୁରୁଷ ଏବଂ ମହିଳାଙ୍କ ସହିତ କଥାବାର୍ତ୍ତାକୁ ମଧ୍ୟ 'ଚରିତ୍ରହୀନ' କୁହାଯାଏ |
ପ୍ରଶ୍ନ ୧୪ - ଭଲ ଚରିତ୍ରବାନ ଲୋକଙ୍କୁ ନେଇ ଏକ ପରିବାରର ଗୁଣଗୁଡିକ କ’ଣ ସବୁ ଥାଏ ?
ସକାଳ ଓ ସନ୍ଧ୍ୟାରେ ଭଗବାନଙ୍କୁ ଉପାସନା କରିବା |
ପାରସ୍ପରିକ ଶୁଭେଚ୍ଛା |
ପାରସ୍ପରିକ ସତ୍ୟ, ମଧୁର, ଶାନ୍ତିପୂର୍ଣ୍ଣ ବକ୍ତବ୍ୟ |
ମହିଳାମାନଙ୍କ ପ୍ରତି ସମ୍ମାନ ପାରସ୍ପରିକ ସହାନୁଭୂତି ।
ମଦ୍ୟପାନ ଏବଂ ମାଂସରୁ ମୁକ୍ତ ।
ସମସ୍ତଙ୍କ ପ୍ରଗତିରେ ତୁମର ଅଗ୍ରଗତି ବୁଝିବା |
ସମାଜ, ଜାତି ଇତ୍ୟାଦିର କଲ୍ୟାଣ ଭାବନା ଥିବା |
ଆନ୍ତରିକ ଆତିଥ୍ୟ କରିବା | ଆଦି ସବୁ ଚରିତ୍ରବାନ ପରିବାର ର ଗୁଣ ଅଟେ ।
ପ୍ରଶ୍ନ ୧୫ - ଆଛା କଣ ଛୋଟ ଜାତି ରେ ଜନ୍ମ ନେଇଥିବା ଲୋକମାନେ ମଧ୍ୟ ଭଲ ଚରିତ୍ର ହୋଇପାରନ୍ତି କି?
ଉତ୍ତର - ହଁ, ନିମ୍ନ ଜାତି/ପରିବାରରେ ମଧ୍ୟ ଲୋକମାନେ ଧାର୍ମିକ ହୋଇ ଗୁଣବାନ ହୁଅନ୍ତି, ଯାହା ଉଚ୍ଛ ଜାତି କିମ୍ବା ପରିବାର ରେ ଦେଖାଯାଏ ନାହି |
ପ୍ରଶ୍ନ ୧୬ - ଭଲ ଚରିତ୍ରବାନ ବ୍ୟକ୍ତିର ଲାଭ କ’ଣ ଆବୁ ହେଇଥାଏ ?
ଉତ୍ତର - 1। ଚରିତ୍ର ଥିବା ବ୍ୟକ୍ତି ଦୀର୍ଘାୟୁ ହୁଏ |
2। ଇଛା ଅନୁସାରେ ସନ୍ତାନ ପାଇଥାଏ |
3। ଚରିତ୍ର ମାଧ୍ୟମରେ ଜଣେ ଅକ୍ଷୟ ଧନ ପ୍ରାପ୍ତ କରେ |
4। ଭଲ ଚରିତ୍ର ସମସ୍ତ ପ୍ରକାରର ଅଭାବ ଏବଂ ଅଶୁଭତାକୁ ଦୂର କରି ଏବଂ ସାମଗ୍ରିକ ସମ୍ମାନ ବୃଦ୍ଧି କରେ ପରିବାର ତଥା ଜାତି ର ଉନ୍ନତି ହୁଏ |
ପ୍ରଶ୍ନ ୧୭ - ଜଣେ ଚରିତ୍ରହୀନ ବ୍ୟକ୍ତି ର କ’ଣ କଣ କ୍ଷତି ଘଟେ ?
ଉତ୍ତର -
ନିରନ୍ତର ଯନ୍ତ୍ରଣା ଭୋଗ କରେ |
ଚରିତ୍ର ନଥିବା ବ୍ୟକ୍ତି ଦୁନିଆରେ ନିନ୍ଦା ପାଇଥାଏ |
ନିରନ୍ତର ଅସୁସ୍ଥ ରହିଥାଏ ଏବଂ ଏକ ଅଳ୍ପାୟୁ ରହିଥାଏ |
ତାଙ୍କର ଜାତି ର ସମାଜ ର ପ୍ରତିଷ୍ଠା ମଧ୍ୟ ନଷ୍ଟ କରେ |
ପ୍ରଶ୍ନ ୧୮ - ଏଯ କୁହନ୍ତି କି ଶ୍ରୀକୃଷ୍ଣ ମଧ୍ୟ ଅନେକ ପର ସ୍ତ୍ରୀ ସହ ମେଲ ରଖିଥିଲେ ,କଣ ଏ ସତ କି ?
ଉତ୍ତର - ନା, ଶ୍ରୀକୃଷ୍ଣ ଜୀଙ୍କର କେବଳ ଗୋଟିଏ ପତ୍ନୀ ରୁକ୍ମିଣୀ ଦେବୀ ଥିଲେ। । ଓ ବାକି ରହିଲା ଚୋରି-ଚାରି କରିବା କଥା ଇତ୍ୟାଦି ପାଇଁ ଦୋଷ ସ୍ୱାର୍ଥପର ଏବଂ ବ୍ୟଭିଚାର, ଅଶିକ୍ଷିତ କାହାଣୀକାରମାନେ ସେମାନଙ୍କର ଦୋଷ ଲୁଚାଇବା ପାଇଁ ଏହାକୁ ବର୍ଣିତ ଓ ଲଗେଇଦେଇଛନ୍ତି |
ପ୍ରଶ୍ନ ୧୯ - ଶ୍ରୀ କୃଷ୍ଣ ଯୁଦ୍ଧ ସମୟରେ ପ୍ରତାରଣା କରିବା ଚରିତ୍ରହୀନତା ନୁହେଁ କି?
ଉତ୍ତର - ନା ନୁହେ | କିନ୍ତୁ ଯଦି ଅନ୍ୟ ଲୋକମାନେ ପ୍ରତାରଣା କରନ୍ତି ଏହା ଚରିତ୍ରହୀନତା ହେବ , କିନ୍ତୁ ଶ୍ରୀକୃଷ୍ଣ ଜୀ ଜଣେ କ୍ଷତ୍ରିୟ ରାଜା ଥିଲେ | ଯଦି ସେମାନେ ସତ୍ୟ ଏବଂ ରାଷ୍ଟ୍ରର ସୁରକ୍ଷା ପାଇଁ ଅସୁବିଧା ସମୟରେ ଏହା କରିଥିଲେ , ଏହା ଚରିତ୍ରହୀନତା ନୁହେଁ | ଏହା ରାଜା ଧର୍ମ ଓ ବେଦ ଅନୁଯାୟୀ କରଣୀୟ ଅଟେ |
ପ୍ରଶ୍ନ ୨୦ - ଗୁଣବତ୍ତା ଛାତ୍ର କିମ୍ବା ପୁରୁଷ ଏବଂ ମହିଳାମାନଙ୍କର ପରିଚୟ କଣ ସବୁ ଗୁଣ ରୁ ଜଣା ପଡିଥାଏ ?
ଉତ୍ତର -
ଆସ୍ତିକତା
ନିରଭିମାନ
ଭଦ୍ରତା ସହିତ କାହିବା
କର୍ତବ୍ୟଶୀଳ ଭଦ୍ରବ୍ୟକ୍ତି
ପର ସ୍ତ୍ରୀ ପୁରୁଷ ପ୍ରତି ପବିତ୍ର ଭାବନା
ଉପଦେଶ ରେ ବର୍ଣିତ ବ୍ୟବହାର ପ୍ରଦର୍ଶନ କରିବା ।
ପ୍ରଶ୍ନ ୨୧ - ଚରିତ୍ରବାନ ବ୍ୟକ୍ତି ଏବଂ ଚରିତ୍ରହିନ ବ୍ୟକ୍ତି ମଧ୍ୟରେ ମୁଖ୍ୟ ପାର୍ଥକ୍ୟ କ’ଣ?
ଉତ୍ତର - ଯଦିଓ ଚରିତ୍ର ବିଶିଷ୍ଟ ବ୍ୟକ୍ତି ଅସହାୟ କିମ୍ବା ପତିତ ହେଇ ପଡ଼ିଗଲେ ମଧ୍ୟ , ସେ ତୁରନ୍ତ ଖସି ପଡୁଥିବା ବଲ ପରି ଉପରକୁ ଉଠିଥାଏ, ଯଦି ଚରିତ୍ର ନଥିବା ବ୍ୟକ୍ତି ଖସିଯାଏ, ତେବେ ସେ ପୁନର୍ବାର ମାଟି ଭଳି ଉଠିବ ନାହିଁ କି ଉଠି ପାରିବ ନାହି |
ପ୍ରଶ୍ନ ୨୨ - ଯେଉଁ ଯୁବକମାନେ ଚରିତ୍ରର ପଥରୁ ବିଚ୍ୟୁତ ହୋଇଥିବେ, ସେମାନେ କଦାପି ଚରିତ୍ରବାନ ହୋଇପାରିବେ ନାହିଁ?
ଉତ୍ତର - ଭ୍ରମିତ ଯୁବକମାନେ ନିମ୍ନଲିଖିତ ପଦକ୍ଷେପ ମାଧ୍ୟମରେ ଚରିତ୍ରର ପଥରେ ଯାଇପାରିବେ, ଯେପରି:
ଗୁଣାତ୍ମକ ଏବଂ ଧାର୍ମିକ ବିଦ୍ୱାନମାନଙ୍କ ସହିତ |
ତୁମର ମନ, ବୁଦ୍ଧି ଏବଂ ପ୍ରାଣକୁ ଶୁଦ୍ଧ କରି |
ସତ୍ୟ କୁ ଜାଣିବା , ବିଶ୍ବାସ କରିବା ଓ ଗ୍ରହଣ କରିବା ଦ୍ବାରା
ଦୈନିକ ଆତ୍ମା ନିରୀକ୍ଷଣ /ଅନୁସନ୍ଧାନ ଇତ୍ୟାଦି କରି |
ପ୍ରଶ୍ନ ୨୩ - ଯେଉଁମାନେ ଏକ ମାଟି ର ଢେଲା ପରି ଉଠି ପାରିବେ ନାହିଁ, ସେଇ କେଉଁମାନେ ଚରିତ୍ରହୀନ ହେଇଥାନ୍ତି ?
ଉତ୍ତର -
ଶିକ୍ଷା ଅଧ୍ୟୟନ ନକରି ଅହଂକାରୀ ଲୋକ
ଦୁର୍ଯ୍ୟଭାସାନି - ଯେଉଁମାନେ ମନ୍ଦ କଥା କୁହନ୍ତି
ଯେଉଁମାନେ ଗୁଣରେ ତ୍ରୁଟି ଏବଂ ଗୁଣ ଭଳି ଗୁଣରେ ବିଶ୍ବାସ କରନ୍ତି
ରାବଣ, ଦୁର୍ଯ୍ୟୋଧନ, ଔରଙ୍ଗାଙ୍ଗଜେବ ପରି ଭଦ୍ରବ୍ୟକ୍ତିଙ୍କ ଶତ୍ରୁ |
ପ୍ରଶ୍ନ ୨୪ - ବିଦ୍ୟା ଅଧ୍ୟୟନ କରିବା ପରେ ମଧ୍ୟ ଜଣେ ବ୍ୟକ୍ତି ଚରିତ୍ରହୀନ ହୋଇପାରେ କି?
ଉତ୍ତର - ହଁ, ରାବଣ, ଦୁର୍ଯ୍ୟୋଧନ, ଆଫଜାଲ ଗୁରୁ, ଦୁର୍ନୀତିଗ୍ରସ୍ତ ଅଧିକାରୀ ଇତ୍ୟାଦି |ଏମାନଂକୁଞ୍ଚରିତ୍ର ହିନ କୁହ ଯାଏ ।
ପ୍ରଶ୍ନ ୨୫ - ଯଦିଓ ରାବଣ କେବଳ ଗୋଟିଏ ପାପ କରିଥିଲେ, ସେ କାହିଁକି ଚରିତ୍ରହୀନ ଥିଲେ?
ଉତ୍ତର - କେବଳ ଗୋଟିଏ ଖରାପ ଗୁଣ ଯଥେଷ୍ଟ, ତା’ପରେ ରାବଣ ଅହଂକାରୀ, ମଦ୍ୟପ, ଭଦ୍ରଲୋକଙ୍କ ପ୍ରତି ଦେଶଦ୍ରୋହୀ, ଅତ୍ୟଧିକ ଲୋଭୀ ଇତ୍ୟାଦି ଥିଲେ |
ପ୍ରଶ୍ନ ୨୬ - ଦୟାକରି ଶ୍ରୀ ରାମଙ୍କ ଚରିତ୍ରର କିଛି ଗୁଣ କୁହନ୍ତୁ |
ଉତ୍ତର - ଶ୍ରୀ ରାମ ଜଣେ ଆଜ୍ଞାକାରୀ ପୁତ୍ର, ଗୁରୁଙ୍କ ସେବକ, ଜଣେ ଆଦର୍ଶ ରାଜା, ଏକମାତ୍ର, ତାଙ୍କ ପରିବାରର ରକ୍ଷକ, ଜଣେ ଆଦର୍ଶ ବନ୍ଧୁ, ଆଦର୍ଶ ଶତ୍ରୁ, ପ୍ରତିଜ୍ଞା ରକ୍ଷକ,ଈଶ୍ବର ଙ୍କ ମହାନ ଭକ୍ତ ଇତ୍ୟାଦି ଥିଲେ।
ପ୍ରଶ୍ନ ୨୭ - ଦୟାକରି 'ଆଦର୍ଶ ଶତ୍ରୁ' ଉପରେ ଆଲୋକ ପ୍ରଦାନ କରନ୍ତୁ ।
ଉତ୍ତର - ଶୁଣ - ଯେତେବେଳେ ଶ୍ରୀ ରାମ ଯୁଦ୍ଧରେ ରାବଣକୁ ହତ୍ୟା କଲେ, ସେତେବେଳେ ଶ୍ରୀ ରାମ ବିବିଷଣଙ୍କୁ କହିଥିଲେ - ଯୁଦ୍ଧ ଘଟଣା - ଯେପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ଜଣେ ବ୍ୟକ୍ତି ଜୀବିତ ଅଛି, ତାଙ୍କ ସହିତ ଶତ୍ରୁତା ରହିଥାଏ | ମୃତ୍ୟୁ ପରେ ଶତ୍ରୁତା ମଧ୍ୟ ଶେଷ ହୁଏ | ଏହି ରାବଣ ମରିଯାଇଛି ଏବଂ ଆମର ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ ମଧ୍ୟ ସଫଳ ହୋଇଛି, ବର୍ତ୍ତମାନ ସେ ତୁମର ଭାଇ ଏବଂ ମୋର ମଧ୍ୟ । ତେଣୁ, ଏହାଙ୍କୁ ସମ୍ମାନର ସହିତ ଦାହ - ସଂସ୍କାର କରାଯାଉ ବୋଲି କହିଥିଲେ | ଏହାକୁ 'ଆଦର୍ଶ ଶତ୍ରୁ' କୁହାଯାଏ |
ପ୍ରଶ୍ନ ୨୮ - ବିବିଷଣ ପ୍ରସଙ୍ଗରେ, ଏହି କଥା 'ଘର କା ଭେଡି ଲଙ୍କା ଧାହା' ଉପଯୁକ୍ତ କି?
ଉତ୍ତର - ନା, କାରଣ ମହାତ୍ମା ବିବିଷଣ ରାବଣ ଏବଂ ଲଙ୍କାର ଜଣେ ଉତ୍ତମ ଶୁଭେଚ୍ଛୁ ଥିଲେ ,ଲଙ୍କା ତା କେବଳ ରାବଣର ଗର୍ବ ହେତୁ ଭୁଶୁଡି ପଡିଥିଲା।
ପ୍ରଶ୍ନ ୨୯ - ଭଲ ପୁରୁଷ ଏବଂ ମନ୍ଦ ଲୋକମାନଙ୍କର ଚରିତ୍ରର ମୁଖ୍ୟ ପରିଚୟ କ’ଣ?
ଉତ୍ତର - ମନରେ ଗୋଟିଏ ଜିନିଷ, ବକ୍ତବ୍ୟରେ ଗୋଟିଏ ଏବଂ କାର୍ଯ୍ୟରେ ଅନ୍ୟ କିଛି କରିବା ହେଉଛି 'ଦୁଷ୍ଟମାନଙ୍କର ପରିଚୟ' | ମନ ଭୀତରେ ଯାହା ଥିବା ବକ୍ତବ୍ୟରେ ସମାନ କାର୍ଯ୍ୟ କରିବା ଏବଂ କର୍ତବ୍ୟ ସମାନ କାର୍ଯ୍ୟ କରିବା ହେଉଛି 'ଭଲ ପୁରୁଷଙ୍କ ଚରିତ୍ରକୁ ଚିହ୍ନିବାର ମାପକାଠି ।
ପ୍ରଶ୍ନ ୩୦ -'ଜ୍ଞାନୀ ମାତା ଏବଂ ପୁତ୍ର'ର ଏକ ଉତ୍ତମ ଧାର୍ମିକ ଉଦାହରଣ ବର୍ଣ୍ଣନା କର |
ଉତ୍ତର - ହଁ, 'ଜ୍ଞାନୀ ମାତା ଏବଂ ପୁତ୍ର'ର ଏକ ଉତ୍ତମ ଧାର୍ମିକ ଉଦାହରଣ ବର୍ଣ୍ଣନା କର |
ଆଚ୍ଛା, ମୁଁ ଆପଣଙ୍କୁ 'ମାତା ସୃଷ୍ଟିକର୍ତ୍ତା ଭବତି' ନାମକ ଏକ ଦୃଷ୍ଟାନ୍ତ କହିବି -
ଜଣେ ସୁନ୍ଦର ଏବଂ ଶକ୍ତିଶାଳୀ ଯୁବକ କିଛି ଗୁରୁତ୍ୱପୂର୍ଣ୍ଣ କାମ ପାଇଁ ଘୋଡା ଉପରେ କୌଣସି ସ୍ଥାନକୁ ଯାଉଥିଲେ | ସେ ଜଙ୍ଗଲରେ ରାସ୍ତା ମଝି ରେ ଠିଆ ହୋଇଥିବା ଏକ ଗଧକୁ ପାଇଲେ। ସେ ଗଧଟିକୁ ରାସ୍ତାରୁ ହଟାଇବାକୁ କଠିନ ଚେଷ୍ଟା କରିଥିଲେ ମଧ୍ୟ ତାହା ଘୁଞ୍ଚି ନଥିଲା। ଯୁବକ କହିଲା, ସାର୍! ବାଟରୁ ବାହାରକୁ ଯାଅ, ମୋତେ ଶୀଘ୍ର ଯିବାକୁ ପଡିବ କିନ୍ତୁ ଗଧ ଏତେ ଜିଦ୍ଖୋର ଥିଲା ଯେ ସେ ଫୁଟିବ ନାହିଁ |
ଗଛ ତଳେ ବସିଥିବା ଜଣେ ମାଙ୍କଡ଼ ଏହି ଘଟଣାକୁ ଦେଖୁଥିଲେ | ସେ ନିଜକୁ ଅଟକାଇ ପାରିଲା ନାହିଁ ଏବଂ ଯୁବକ ପାଖକୁ ଆସି କହିଲା, ଆରେ ଯୁବକ! ଏହି ଗଧଟି ସମ୍ମାନର ଯୋଗ୍ୟ ନୁହେଁ, ତାଙ୍କୁ ଏକ ବାଡ଼ିରେ ଆଘାତ କରି ଆଗକୁ ବଢାନ୍ତୁ | ଯୁବକ ଜଣକ କହିଲା - ମଣିଷର ପ୍ରଥମ ପରିଚୟ କେବଳ ବକ୍ତବ୍ୟ ମାଧ୍ୟମରେ | ତାହା ତାଙ୍କର ଦକ୍ଷତା ପ୍ରକାଶ କରେ | ଉତ୍ତମ ବକ୍ତବ୍ୟ ଏବଂ ଉତ୍ତମ ଆଚରଣ ହେଉଛି ପରିବାରର ପ୍ରକୃତ ପରିଚୟ | କୌଣସି ପ୍ରାଣୀକୁ ନିର୍ଯାତନା ଦେବା ଉଚିତ୍ ନୁହେଁ | ସେ ନିଜ କାର୍ଯ୍ୟର ଫଳ ଉପଭୋଗ କରୁଛନ୍ତି, ତାଙ୍କ ହେତୁ ଆମେ କାହିଁକି ଆମର ପ୍ରକୃତି ନଷ୍ଟ କରିବା ଉଚିତ୍ | ଏକୁଟିଆ କିମ୍ବା ପ୍ରତିକୂଳ ପରିସ୍ଥିତିରେ ମଧ୍ୟ ଜଣଙ୍କର ପ୍ରକୃତି ଏବଂ ଚରିତ୍ରକୁ ସୁରକ୍ଷା ଦେବା ଉଚିତ୍ | ସ୍ବାଧୀନ ତଥା ଚରିତ୍ରହୀନ ଦେଶ ଦେଶରେ କିମ୍ବା ବିଦେଶରେ ସୁରକ୍ଷିତ ନୁହେଁ | କାରଣ 'ରାଜା ଏବଂ ତାଙ୍କର ଅଧିବାସୀମାନେ', 'ରାଜା ଯେପରି, ସେହିପରି ବିଷୟଗୁଡ଼ିକ ମଧ୍ୟ' | 'ବ୍ରହ୍ମଚାରିନ୍ ତାପସା ରାଜା ରାଷ୍ଟ୍ର ବିଦ୍ୟା ରାକ୍ଷୀ', 'କେବଳ ଧର୍ମ, ଜ୍ଞାନ ଏବଂ ଜିତେନ୍ଦ୍ରୟତା ମାଧ୍ୟମରେ ଜଣେ ରାଜା ନିଜ ଦେଶକୁ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣରୂପେ ରକ୍ଷା କରିପାରିବେ।'
ଏସବୁ ଶୁଣି ମାଙ୍କଡ ଆଶ୍ଚର୍ଯ୍ୟ ହୋଇ ଯୁବକକୁ ଅନୁରୋଧ କରି କହିଲା - ହେ ଯୁବକ! ଦୟାକରି ନିଜକୁ ଏବଂ ଆପଣଙ୍କ ଶିକ୍ଷକଙ୍କ ନାମ ପରିଚିତ କର |
ଯୁବକ ଜଣକ ହାତ ବାନ୍ଧି ନମ୍ର ଭାବରେ କହିଲା, ହେ ସାଧୁ ମହାରାଜ! ମୁଁ ଏହି ରାଜ୍ୟର ଭବିଷ୍ୟତର ମୁକୁଟ ରାଜକୁମାର ଏବଂ ମୋର ଶିକ୍ଷକ ଏବଂ ଶିକ୍ଷକ ହେଉଛନ୍ତି ମୋର ମା। ସାଧୁ ଏସବୁ ଶୁଣି ସେ ପ୍ରଚାରକ ମାତାଙ୍କୁ ପ୍ରଣାମ କଲେ ଏବଂ ତାଙ୍କ ମନରେ କହିଥିଲେ, ମାତା ସୃଷ୍ଟିକର୍ତ୍ତା ଭବତି। ପ୍ରକୃତରେ କୁହାଯାଇଛି ଯେ 'ମାତା ହେଉଛି ମଣିଷର ଭବିଷ୍ୟତ ଜୀବନ ଏବଂ ଚରିତ୍ର ନିର୍ମାଣର ଆଧାର।'